بدهی ۸۰۰ میلیون دلاری قطعه سازان از خرید اعتباری در انتظار تخصیص ارز

عضو انجمن قطعه سازان خبر داد:

بدهی ۸۰۰ میلیون دلاری قطعه سازان از خرید اعتباری در انتظار تخصیص ارز

 عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: در حال حاضر قطعه سازانی که پیش از این به واسطه اعتبار خود با همکاران خارجی اقدام به خرید مواد اولیه خود بدون انتقال ارز و به صورت اعتباری می کردند، در حدود ۸۰۰ میلیون دلار به شرکای خارجی بدهکار هستند. 

 رضا رضایی در گفت و گو با پایگاه خبری عصر خودرو با بیان این مطلب اظهار کرد: پیش تر قطعه سازان به اعتبار سابقه همکاری خود با شرکت های خارجی اقدام به ثبت سفارش مواد اولیه خود بدون انتقال ارز می کردند و همزمان با ترخیص کالا در گمرک نسبت به تسویه باقی مبلغ به صورت حواله بدون آن که متحمل هزینه ای اضافی شوند، اقدام می کردند.

وی افزود: به فراخور این همکاری قطعه سازان در زمینه واردات اجناس و مواد اولیه خود در مجموع حدود 800 میلیون دلار به همکاران خارجی خود بدهکار هستند که بلاتکلیفی در زمینه اختصاص ارز و روشن نشدن فرمول های جدید تخصیص روند همکاری قطعه سازان با شرکای خارجی آن ها را دچار خدشه کرده است.
عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با تاکید بر این که شرکای خارجی اعلام می کنند که باید در ابتدا نسبت به تسویه بدهی های خود اقدام و سپس خرید و اجناس خود را تحویل بگیرند، تصریح کرد: در این زمینه جلساتی با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار و در نهایت اعلام شد که ارز مورد نیاز برای این بدهی به زودی تامین خواهد شد.
رضایی با بیان این که پس از محدودیت عرضه ارز از سوی صرافی ها و اعلام این که همه صنعتگران قادر به استفاده از ارز 4200 تومانی هستند قطعه سازان نیز به عنوان صنایع استراتژیک درخواست خود را برای استفاده از این ارزها ارایه کردند، گفت: هرچند که در حال حاضر بخش عمده ای از تولیدات از سوی قطعه سازان داخلی سازی شده اما با این حال نیاز به ارز در این صنعت همچنان وجود دارد اما با مراجعه به بانک ها شاهد بودیم که خدمات و سرویس آنگونه که اعلام می شود، نبوده است.
وی اظهار کرد: تاکنون از 20 مورد تقاضا برای دریافت ارز با قیمت دولتی، تخصیص چند مورد محدود آن هم با تحمیل هزینه های 5 درصدی محقق شده و در مجموع اوضاع آن چنان که باید سیستمی و طی زمانبندی ضوابط و مقررات قابل برنامه ریزی باشد، نیست و هنوز روان نشده است.
عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو یادآور شد: علاوه بر این امر قطعه سازان با مشکلات ناشی از تحریم ها و همچنین مشکلات فعلی دست به گریبان هستند.

فایل ضمیمه
1 خرداد 1397 17:52 شماره :119
چاپ | ارسال به ديگران |

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نام  

پست الکترونیک  

نظر  


نظرات